Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst. Iedere inwoner van Papendrecht verdient een goede start en gelijke kansen, ongeacht afkomst, geaardheid, religie, inkomen of welk ander onderscheid dan ook. Een goede start en gelijke kans om goed onderwijs te kunnen volgen, maar ook om dromen en ambities te ontdekken en realiseren en om een leven lang te blijven leren. Omdat iedereen uniek is en zich op zijn of haar eigen manier en in zijn of haar eigen tempo ontwikkelt, wil GroenLinks dat het idee wordt losgelaten dat ieder kind op dezelfde leeftijd hetzelfde moet kunnen. De nadruk in het onderwijs moet liggen op het ondersteunen en stimuleren van ontwikkeling en het optimaal ontwikkelen van het potentieel van ieder kind. Voor GroenLinks is onderwijs meer dan taal en rekenen alleen. Ook educatie over de natuur en gezonde voeding is belangrijk; schoolkantines bieden zelf ook gezonde voeding aan. Daarnaast vindt GroenLinks het belangrijk dat kinderen leren over diversiteit in de breedste zin van het woord. Ook is er aandacht voor informeel leren

Programmapunten

  1. Onderwijs en opvang, inclusief vroeg- en voorschoolse educatie en buitenschoolse opvang zijn toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen.
  2. Gemeente, ouders, kinderopvang, scholen, bibliotheken en andere instellingen met een educatief karakter werken samen om laaggeletterdheid tegen te gaan en computervaardigheid te bevorderen. Ook bij volwassenen!
  3. Elk kind krijgt het onderwijs dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Het samenwerkingsverband van scholen in Papendrecht en de gemeente moeten voldoende kennis en middelen hebben en beschikbaar stellen om voor ieder kind een passende onderwijsplek te realiseren. Leerkrachten krijgen, door kleinere klassen, verlaging van de werkdruk en meer deskundige ondersteuning, tijd en ruimte voor het herkennen van oorzaken van stagnatie in ontwikkeling en voor het bieden van een passend aanbod.
  4. Leerkracht(en), ouders en het kind zelf worden optimaal bij de inrichting van passend onderwijs betrokken. Waar nodig daarnaast ook de gemeente, zorginstellingen en/ of jeugdhulpverlening. Dit gebeurt steeds met respect voor de privacy van het kind.
  5. Kinderen van migranten krijgen evenveel kansen als andere kinderen in Papendrecht. Samen met scholen en belangenorganisaties zoeken we naar mogelijkheden voor optimale ondersteuning en werken we aan het tegengaan van vooroordelen en discriminatie, bijvoorbeeld bij het schooladvies.
  6. Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten worden actief tegengegaan. Gemeente, ouders, leerlingen en scholen kijken samen wat nodig is om school of opleiding met een diploma af te ronden. Zo wordt de kans op succesvol afronden van de opleiding en aansluitend vinden van werk vergroot.
  7. De gemeente zorgt dat het aanbod van het beroepsonderwijs goed aansluit bij de behoefte van het bedrijfsleven. Dit gebeurt door het faciliteren van samenwerking tussen scholen en het lokale en regionale bedrijfsleven en door het stimuleren van stageplekken en werkplekken voor starters.
  8. De gemeente en scholen kijken samen hoe samen naar school gaan van leerlingen van verschillende etnische, culturele en sociaaleconomische achtergronden zoveel mogelijk kan worden gestimuleerd, zonder te tornen aan de vrijheid van onderwijs.
  9. Op alle scholen wordt aandacht besteed aan seksuele diversiteit, pesten, mensenrechten, ons slavernijverleden, racisme en discriminatie.
  10. De gebouwen, inrichting en locatie van scholen zijn duurzaam, groen, gezond en veilig, ongeacht de wijk waar ze staan of het eigen vermogen van de school. Scholen staan dus niet naast de N3/A15 en mogen wel in het groen, maar niet ten koste van groen worden gebouwd. Dus geen schoolnieuwbouw in een park. Daarnaast is goede samenwerking met andere scholen een randvoorwaarde voor nieuwbouw. Scholen worden zo snel mogelijk CO2-neutraal en krijgen groene schoolpleinen en moestuintjes. Inzet van dit alles binnen het onderwijs helpt leerlingen zich al jong duurzaam en circulair denken eigen te maken en te ontdekken waar voedsel vandaan komt, hoe het groeit en hoe je gezond eten bereid. Een goed voorbeeld van een groene, duurzame, gezonde school is Openbare Basisschool De Viermaster.